Leandertalaren

2017-03-16
18:54:24

En vecka i mitten av mars...

 
Tiden den går oförtrutet framåt.
Jag såg någonstans att det nu i veckan var 100 dagar kvar till midsommar...
Det känns ju fint!
Sedan vänder det mot mörkare tider, hösten kommer med mörker och kyla, julhetsen infinner sig och snön yr utanför huset igen...
 
Men vet ni vad?
 
Först ska vi ha en underbar vår, och en fantastisk sommar!
 
Denna vecka har haft lite av varje att erbjuda.
 
I måndags jobbade jag till 16:50. Jenny skulle jobba stängning, så jag hade ingen brådska hemåt. En kollega hade just bryggt på fräscht kaffe så jag slog mig ner med en kopp och pratade lite skit en stund.
 
Sedan gick jag ut till bilen för att åka hemåt.
Trodde jag...
 
Ett SMS trillade just in från Jenny.
 
"Jag har skurit mig i fingret. Måste sys. Ring mig!"
 
Vad tusan!!
Jag ringde direkt och en sprudlande glad Jenny svarade.
 
"Vad har hänt?" frågade jag.
"Jag har skurit mig i fingret och det är rätt djupt... Så jag måste sys! Det är ända in till benet, förstår du..."
 
Jaha, tänkte jag. Hon lät ganska munter så jag undrade om hon var inne på akuten och blivit fullproppad med morfin, men det var antagligen bara chocken som höll henne glad för hon var fortfarande kvar på Coop. Det hade tydligen precis hänt när hon sms:ade mig.
 
Jag drog iväg till Coop och plockade upp Jenny. Hon hade slagit in fingret i papper och höll såret under tryck och i högläge. Jag funderade på om jag skulle kika på det, men beslutade mig för att ta oss till Akuten så snart som möjligt istället. Blodet hade stillat, så länge hon höll tryck på det, i alla fall.
 
Full fart in till staden, och upp till nya akutmottagningen på US.
Väldigt fina lokaler, måste jag säga, även fast det känns som att det ligger lite bakom sjukhuset... Men det är väl för att man är van vid att det ska ligga mitt i komplexet...
 
En skylt på teven i väntrummet berättade att det var långa väntetider pga många sjuka patienter som sökt vård, så vi slog oss ner och förberedde oss på en lång, seg kväll i väntrummet.
 
Men ganska snart ropades Jenny upp och vi fick flytta in i ett litet väntrum längre in. Där blev vi sittande någon halvtimma innan en sjuksyster kom och hämtade oss. Hon tog med Jenny till en stol i en korridor där hon tog uppgifter om vad som hänt. Sedan gav hon sig iväg för att hitta ett rum där de skulle kunna kika närmare på skadan. 
Vi blev hänvisade till gipsrummet.
Härligt! Exakt ett år och tre dagar senare var jag alltså inne i gipsrummet igen... Visst, det här var i nya lokalerna, men ändå...
 
Två sjuksystrar undersökte Jennys finger som fått ett fint snitt vid vänstra pekfingrets övre led. Inga senor eller nerver verkade dock ha skadats och snittet var väldigt fint då kniven varit väldigt vass, så de kom fram till att det inte skulle behöva sys, utan det skulle räcka med tejp.
 
Så efter lite drygt två timmar fick vi åka hemåt igen.
 
Sedan har veckan rullat på rätt lugnt.
 
Jag var ledig igår och idag, så jag körde en storstädning igår. Och så lagade jag mat till min kära hustru som återigen jobbade efter en ledig tisdag. 
 
Idag drog jag in till Linköping för att shoppa lite.
 
Jag inhandlade ett par nya arbetshandskar till jobbet. Jag har tidigare använt ett par gamla som nu börjar vara mer trasiga än hela. Men de var så bra. Gummierade i handflatan och fingrarna och så stickad baksida. Perfekta när man ska tvätta bussar och sånt. Jag har letat efter den modellen ett tag, men inte hittat.
Så idag tänkte jag åka in till Jula och se vad de hade.
 
De hade precis den varianten som jag ville ha!
Så stort plus till Jula!!!
 
Jag köpte även hem lite avfettning och putsmedel till bilen därifrån.
 
Sedan drog jag upp till I-huset. Lade ett strög genom gallerian och kikade på kläder och mobiltelefoner. Ja, den gamla Iphone4:an börjar bli ganska utnött...
Köpte inget sådant idag, dock. Måste fundera ett tag innan jag bestämmer mig.
 
Jag åkte in till centrum också för att hämta en bok som Jenny beställt på Akademibokhandeln. Väl där inne så slank jag in på Systemet och köpte hem en flaska Tullamore Dew och några Guinness också. 
Och kan ni tänka er?
Jag fick visa legitimation i kassan!
Inte illa för en 35,5 åring med skägg och gubbkeps...
 
Jag klämde en Grand'de'lux på Max innan jag drog hemåt Kisa igen.
Hemma blev det en kopp kaffe och lite chill innan jag kände att jag skulle ta en liten promenix också.
 
Nu sitter jag och väntar på Jenny som jobbar över ikväll.
Sedan ska jag fixa varma mackor. Smaskens fillibajs!
 
Imorgon ska jag jobba igen, men inte här i Kisa.
Jag är inkallad till Åtvidabergsdepån!
 
Så imorgon bitti ska jag hitta ut till Björsätter ett par varv, och sedan blir det två omgångar av linje 30 och en avslutande 530.
Så alla Åtvidbergare som läser detta!
Se upp imorgon!!!
 
Ha nu en fin kväll alla vänner!!!
 
Puss och kram!
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: